مهسا الهام
منابع محلی از غور میگویند که طالبان بعدازظهر پنجشنبه (۲۴ قوس) ۱۲ تن بهشمول یک زن را در استدیوم ورزشی شهر فیروزکوه در ملأ عام شلاق زدند و چهار تن از تماشاگران را به جرم تصویربرداری از آن دستگیر کردند.
یک شاهد عینی به شرط ناشناس ماندن به زنتایمز گفت که طالبان این افراد را به اتهام دزدی، نوشیدن مشروباط الکلی، برقراری رابطه جنسی و فرار از منزل در مقابل چشم هزاران نفر شلاق زدند.
این منبع افزود: «طالبان افراد متهم به دزدی را ۳۹ شلاق، افراد متهم به نوشیدن شراب را ۲۵ تا ۳۵ شلاق، یک مرد متهم به داشتن رابطه جنسی را ۳۹ شلاق و یک زن متهم به فرار از منزل را ۲۹ضربه شلاق زدند.»
همچنین یک شاهد دیگر که هنگام اجرای حکم در استدیوم حضور داشته، به زنتایمز گفت که استخبارات طالبان چهار نفر را از میان تماشاگران به اتهام تصویربرداری از جریان اجرای حکم بازداشت کردهاند و تلیفون دو تماشاگر دیگر را نیز فقط به خاطر در دستشان آن، ضبط کردند.
با وجود این که طالبان احکام «حدود و قصاص» را در ملأ عام و در حضور هزاران نفر اجرا میکنند، اما عکس گرفتن و فیلمبرداری از جریان اجرای تطبیق این احکام را ممنوع اعلام کردهاند.
ماه گذشته رهبر طالبان از قضات این گروه خواسته بود تا احکام «حدود و قصاص» را اجرا کنند. از آن زمان تا کنون، بیش از ۱۰۰ نفر در ولایتهای مختلف افغانستان در ملأعام شلاق خوردهاند. روز گذشته (۲۳ قوس) نیز طالبان ۲۷ تن را در ولایتهای هلمند و زابل در ملأ عام شلاق زدند.
همچنین هفتهی گذشته، طالبان با اعدام مردی در ملاعام در ولایت فراه، اولین حکم قصاص را پس از تسلط دوباره بر افغانستان اجرا کردند. در هنگام اجرای این حکم، دستکم ۲۰ مقام ارشد طالبان به شمول سرپرست وزیر خارجه و داخله این گروه شرکت داشتند.
اجرای احکام «حد و قصاص» توسط طالبان در ملاعام واکنشهای گستردهی جهانی را نیز به همراه داشت. دفتر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد این اقدام طالبان را محکوم کرده، گفته بود که این نوع مجازات، «ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز» است و باید متوقف شود.
سازمان عفو بینالملل نیز اجرای مجازات علنی را «بیرحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز» خوانده و آن را عقبگرد بزرگی در وضعیت حقوق بشر در افغانستان دانسته است.
همچنین وزارت خارجه امریکا، بریتانیا، فرانسه و برخی دیگر از کشورها نیز این نقض آشکار حقوق بشر در افغانستان را محکوم کردند.


