در نتیجهی آتشسوزیای که در مارکیت احمدی در کوتهسنگی شهر کابل رخ داد، حدود ۲۰۰ دکان کاملاً حریق شده است.
این آتشسوزی حوالی ساعت ۷:۳۰ صبح چهارشنبه آغاز شده و پس از شش ساعت توسط تیم اطفائیه خاموش گردید.
شاهدان عینی میگویند علت این آتشسوزی هنوز مشخص نیست، اما دکانداران این مارکیت به زنتایمز میگویند که این آتشسوزی از منزل سوم مارکیت احمدی شروع شده است.
جانمحمد یکی از دکانداران که سه دکانش در این مارکیت حریق شده، به زنتایمز گفت: «آتشسوزی از منزل سوم آغاز شد و من نتوانستم حتا یک قلم از مالهای خود را خارج کنم .طالبان مانع ما شدند. تعدادی از دکاندارانی که میخواستند اموالشان را بکشند توسط طالبان لت و کوب شدند.»
آرین یکی دیگر از دکانداران که از ناحیه پا جراحت برداشته، به زنتایمز میگوید: «طالبان اجازه ندادند اموال دکانم را بیرون کنم حتا با میل کلاشنکوف در پایم زدند که تا حالا درست راه رفته نمیتوانم.»
او میگوید، هرچند دکانش خورد است و سرمایهاش نسبت به سایر دکانداران اندک، اما طالبان برایش اجازه ندادند تا اموال دکانش را خارج کند. لذا همهی دار و نادارش در مقابل چشمانش حریق شد.
به گفتهی وی، براثر این آتشسوزی میلیونها افغانی به دکانداران این مارکیت خساره وارد گردیده است. هر دکان حدود ۲۰۰ هزار تا ۲ میلیون افغانی سرمایه داشته است.
گفته میشود دامنهی این آتشسوزی به مارکیت اباسین ځدران که در جوار مارکیت احمدی است، زبانه کشیده و تعدادی از دکانها را خسارهمند ساخته است.
حدود شش سال پیش مارکیت تجارتی اباسین ځدران نیز آتش گرفته بود و حدود ۲۵ میلیون دالر به دکانداران خساره وارد کرد.


