دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام کرده ‌است که طالبان روز دوشنبه سه کارمند زن این سازمان را بازداشت و بازجویی کرده‌اند. 

این سازمان با نشر اعلامیه‌ای گفته است که «آزار و اذیت کارمندان زن افغان سازمان ملل توسط مقامات حاکم به شکلی از اشکال اتفاق می‌افتد، از جمله رخ‌داد امروز که در آن سه زن افغان که برای سازمان ملل متحد کار می‌کنند، توسط مسئولان مسلح امنیتی مقامات حاکم به‌طور موقت بازداشت و بازجویی شده‌اند.» سازمان ملل‌ بدون مشخص کردن محل این اتفاق، از طالبان خواسته‌اند که «بی‌درنگ به تمام اعمال تهدید و آزار و اذیت که کارکنان زن افغان را هدف قرار می‌دهد، پایان دهند.»

بلال کریمی، یکی از سخنگویان طالبان آزار و اذیت یا بازداشت کارمندان زن سازمان ملل متحد در افغانستان را رد کرده است. او در حساب توئیتر خود نوشته است که نیروهای طالبان یک گروه از زنان را در ولایت قندهار متوقف کرده و از آن‌ها سوال‌هایی پرسیده‌اند. او گفته است که پس از این‌که متوجه می‌شوند آن‌ها کارمندان سازمان ملل‌ متحد اند، بازجویی را متوقف کرده‌اند. در توئیت آقای کریمی آمده است: «اطلاعات ارایه شده توسط یوناما حقیقت ندارد.» 

این درحالی‌ است که گزارش‌های زیادی در مورد بدرفتاری طالبان با زنان در سراسر افغانستان وجود دارد. طالبان برای زنان قوانین محدودکننده‌ای چون پوشیدن برقع و حجاب سیاه، پوشیدن ماسک و ممنوعیت تردد زنان بدون محرم در اجتماع را وضع کرده‌اند.

افزون بر این‌ها، گزارش‌هایی نیز وجود دارد که طالبان زنان را در جاده‌ها آزار و اذیت می‌کنند. مستندات نشان می‌دهد که طالبان زنانی که از این دستورات سرپیچی کرده‌اند را بازداشت و زندانی کرده‌اند.

Leave a comment